Sigdal nedre

«Seniorbenken» på Allmannsåsen

«Seniorbenken» står på Allmannsåsen i Nedre Sigdal. Det er merket sti opp fra Kjerkemoen, Nordre Green, Vestsideveien mellom Kolsrud og Prestfoss.. 2,5 km opp. Kort men bratt hestevei til topps. Fra toppen er det merket sti videre om gapahuken overfor gården Kvisle. Rundturen om Allmannsåsen og gapahuken er omlag 8 km.

Tid for rast på Allmannsåsen, Nedre Sigdal

Til topps på Tresåsen på Solumsmoen

En spennende nærtur på Solumsmoen. Turen starter ved avkjøring fra Sigdalsveien til Solum Gård (300 m forbi Shell). Blåmerket sti tar av til venstre like opp i bakken mot Solum, og god skogssti leder i slak motbakke nordover til toppen etter omlag 3 km. Det er en lettgått tur over sva og lyngheier. Fra toppen er det flott utsikt mot vest og nord. Det er merket to veier ned. Dersom det er glatt velg samme vei ned som opp. Den andre har par litt vriene punkter om det er is eller vått.

Sensommer på Tresåsen

På barfrost til «Geitedansen»

I lav vintersol byr den syd og vestvendte siden av Nedre Sigdal på flotte turmuligheter. En tur fra Nerstad skole langs Skatvetveien til møte med Rabbenveien er første etappe på tur til «Geitedansen». Vi følger Rabbenveien om lag 500 meter forbi Støvern gårder før vi tar til høyre mot Hagamoen. Herfra kan vi følge blåmerket sti (om det er barmark) eller skogsbilvei til rasteplass på «Geitedansen». Turen blir omlag 6 km tur retur.

Om dagsform, sti-forhold og været tillater det kan turen forlenges på blåmerkede stier mot både Skatvetsetrene mot Nattjennåsen. Men vær OBS på at dagene er korte om du legger ut på langtur i desember. Ta med mobilen, og si fra hvor du skal før du legger i vei